zondag 5 oktober 2014

Zelfmaakidee/ DIY : bloemen op hout / flowers on wood

De garage en carport zijn gevuld met oud hout…..steigerhout, pallethout, kozijnhout…you name it….
Regelmatig duik ik een (hout) container in om hout te zoeken en/ of koop ik oud hout of pallets, waarvan ik denk nog iets te kunnen maken….mijn man is hier niet altijd even gelukkig mee, ha ha, maar is er inmiddels aan gewend.
 
Laatst kreeg ik wat restjes (vrij nieuw) pallethout. Oud – vergrijsd- pallethout gebruik ik vaak om prikborden of kasthangers van te maken, maar met dit nieuwe wist ik nog even niet wat te doen.

Vanochtend was ik bij het tuincentrum en heb daar weer een aantal bossen bloemen gehaald, terug in de auto bedacht ik mij dat de latten pallethout wel verzaagd konden worden en ik hier wel wat op kon maken. Vanmiddag aan de slag gegaan….

Lat met eikenbladeren – om in te drogen-


wat heb je nodig?
Lat
IJzerdraad
Touw
Eikenbladeren
Rozenbottels
Dennenappel
Evt. droogmaterialen
Maak aan de onderkant van de lat het ijzerdraad goed vast. Dit kun je doen dmv het twee keer omwikkelen van de lat en het ijzerdraad aan de achterkant aan elkaar te verbinden.
Leg de bladeren aan de onderkant van de lat, zodat je de lat niet meer kunt zien. Je kunt meerdere naast elkaar leggen. Wikkel het ijzerdraad om de takjes en werk zo trapsgewijs naar boven. Als je al weet waar je bijvoorbeeld de rozenbottels wilt hebben, kun je deze direct ‘meewikkelen’. Als je helemaal naar boven toe hebt gewerkt kun je het ijzerdraad aan de achterkant vastzetten.
Als laatste wikkel je om de onderkant van de dennenappels een stuk ijzerdraad, je kunt verschillende dennenappels met elkaar verbinden. Zet deze vervolgens aan de achterkant vast.
Knip een stuk touw en maak aan de uiteinden een knoop. Met een handtacker (nietmachine) kun je deze vastzetten. Heb je deze niet? Dan kun je het touw met ijzeren krammen vast zetten.
 

Lat met 'nat' bloemstuk

 
Wat heb je nodig?
 
Lat
IJzerdraad
Oase
mos
bloemen
 
 
Maak een stuk oase, ter grootte van je lat, nat. Leg hem op de lat en leg er plaat mos over. Met ijzerdraad de lat met oase en mos omwikkelen. de stukjes die nog open zijn kun je met krammen en mos opvullen. Vervolgens kun je er bloemen en andere materialen insteken.
 
Knip een stuk touw en maak aan de uiteinden een knoop. Met een handtacker (nietmachine) kun je deze vastzetten. Heb je deze niet? Dan kun je het touw met ijzeren krammen vast zetten.
 

 

Blok hout met bloemstukje

Wat heb je nodig?
 
Blok hout (evt. gezaagd van balk)
Schroefboormachine
gatenboor
oase
bloemen
 
Zaag een gat in een blok hout (ik maakte met de gatenboor een gat ter grootte van een waxinelichtje). Maak een stuk oase nat en snij deze ter grootte van het geboorde gat. Vul deze vervolgens op met bloemen.
 



Fijne dag!
 

Groetjes, Pietrik

14 opmerkingen:

  1. Wat heb je toch altijd leuke kdeetjes Pietrik. Heel mooi.
    Fijne zondag nog. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn weer hele leuke ideeën Pietrik.
    Dank je wel voor het delen :-)
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, Pietrik!
    En het is niet alleen hoe je het hout bewerkt, maar ook hoe je de bloemen schikt!
    Heel mooi!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je brengt me op goeie ideeën Pietrik, wij hebben onder de veranda bergen oud hout liggen (mijn man is de hourverzamelaar). Was van plan herfstkransen te maken maar ben dat een beetje zat, dus het wordt in elk geval deze keer, 'de herfst' op hout.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi Pietrik en wat leuk dat je dat met ons wilt delen.
    Fijne zondag,
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Creatief! Leuk bedacht en mooi uitgevoerd. Mooi hoor.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat ben je weer heerlijk creatief bezig geweest! Ziet er mooi uit!
    Bij ons staat het ook vol met houten pallets. Mijn man is er ook zooo blij mee. Hij heeft gisteren nog 18 pallets gehaald. Die liggen nu op een grote bult achter in de tuin. Nu nog de tijd vinden om er iets mee te doen :).
    Fijne week. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Creatief met hout. Mooi gemaakt. Ook het bloemschikken zit in je vingers. Volgens mij doe je dit werk met zoveel plezier, dat het er gewoon vanaf straalt. Ik ga eens op zoek naar pallets...
    Fijne week!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Crea Bea!

    Mooie bloemstukken hoor!!!
    Alleen zullen zo'n kleine stukjes hout de voorraad niet erg doen slinken hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig, stuk voor stuk. Wat ben je ook creatief en handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om op deze originele manier de herfst binnen te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor je ideeën Pietrik! Ik moet voor ons donderdagavondclubje wat bedenken en ik denk dat ik door jou wel een mooi idee heb opgedaan.....leuk!!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen