zondag 16 februari 2014

Bliktik


Hoe zou ik deze post eens gaan noemen? Bliktik komt wel het dichtst in de buurt…
Ze staan in de keuken, de bijkeuken, de garage en helaas ook op zolder, mijn blikkenverzameling.
Jaren ben ik al aan het sparen en ik heb een aantal écht mooie exemplaren, al zeg ik het zelf.
Gekocht, gekregen…blikken met een verhaal….wie heeft ze gebruikt? 






En waarvoor? Het oude knopenblik (hieronder) van mijn oma, heb ik zelf ook in gebruik als knopenblik. Het koffieblik van Van Nelle wordt hier ook gebruikt als koffieblik, vind ik leuk.


In mijn oude huisje stond mijn keuken vol en toen ik ging samenwonen met mijn man, moest ik (helaas) al een selectie maken van wat er in huis zou komen. Later kochten we deze woning en kon ik heel veel blikken niet meer kwijt. Een gedeelte is in een doos op zolder beland, erg jammer….zo nu en dan ‘winkel’ ik even bij mezelf en komen er weer wat blikken te voorschijn en verdwijnen andere voor een tijdje weer naar zolder. Dat betekent niet dat het speuren naar een mooi blik is opgehouden. Als ik een mooi oud blik zie, gaat mijn hartje toch nog altijd wat sneller kloppen. 

Gisteren was ik bij de kringloop en vond een mooi oud Douwe Egberts blik, op zich niets bijzonders hoor….maar ik ben er erg blij mee omdat ik deze nog niet had. 


Behalve dit erg mooie blik, kocht ik ook nog een paar kaarsenstanders (waarvan ik twijfel of ik ze zo zal laten) en een mooie oude kinderstoel, welke ik nog ga verven.

Ons zoontje is vandaag al weer een half jaar oud…moet toch constateren dat alle clichés waar zijn! Hij is erg lief en vrolijk en het is geweldig om mee te maken hoe snel de ontwikkeling van zo’n klein hummeltje gaat….nu nog eens een nachtje doorslapen ;) 

Verder nog lekker aan het zagen en verven…de stoel van mijn oma die ik vorig jaar kreeg, heeft eindelijk de verfkwast gezien en ook ben ik een kastje aan het restylen. De woordslinger uit de Vorige postvalt in de smaak, want ik heb een opdracht binnen om er eentje als kraamcadeau te maken met de naam van het kindje, erg leuk! 

Dat moet natuurlijk leuk ingepakt worden en aangezien ik mijn masking tape en linten niet meer kwijt kon, heb ik deze aan (stoom) kledinghangers gehangen. Bij de gewone kledinghanger heb ik een touwtje tussen de haakjes geknoopt, zo kun je je lege taperolletjes ook snel en gemakkelijk omwisselen.

Ik ben een beetje aan het opruimen en ik heb een aantal spullen op MARKTPLAATS gezet, misschien zit er iets voor je bij….
 Fijne dag!

X Pietrik

27 opmerkingen:

  1. Leuk, zo'n blikkenverzameling, bij de kringloop zie ik ze regelmatig staan. Wel jammer dat je niet alles meer kwijt kunt, maar anders wordt het misschien ook wel erg vol in huis.

    Wat fijn te lezen dat het zo goed gaat met je zoon. Ik denk dat het niet lang meer gaat duren voordat hij doorslaapt, hij heeft er in ieder geval wel 'de leeftijd' voor.

    Een fijne zondag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat herkenbaar. Het is alsof ik mijn eigen 'verhaal' lees. Bij mij staat ook een verzameling op zolder; dat is een kleine selectie van de collectie die ik had voor ik ging samenwonen. Nu komen er zo langzamerhand weer steeds meer bij :-). Jij hebt ook mooie blikken, die met die vogeltjes is schitterend.
    Fijne zondag, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij de kringloop kom je inderdaad nog wel eens leuke blikken tegen. Ik heb er eentje die van mijn oma is geweest. Doe er eigenlijk niets mee maar dat blik zit vooral nostalgische herinneringen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik stik van het blik....
    maar de bliktik is bij mij al lang over en er komt echt niks meer bij.

    Net als bij jou het geval is staat het meeste in dozen opgeborgen en soms wissel ik met enkele blikken die in het zicht staan.

    Eeuwig zonde eigenlijk want ik weet zeker dat er exemplaren bij zitten waar menig verzamelaars hart sneller van gaat kloppen,misschien moet ik ook maar eens wat op MP te koop aan gaan bieden,deed ik in het verleden wel vaker met mooie oude spullen ,maar ben er mee gestopt omdat ik niet zulke prettige ervaringen mee maakte van handelaren die in email de baas speelden over mijn spullen en prijs.
    Kan ook maar zo zijn dat ik de zeldzaamste ga schenken aan museum mochten ze die nog niet hebben.

    Hoop dat jullie knulletje snel het dag en nacht ritme te pakken zal krijgen.

    Fijne zondag!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk je blikken...ook ik heb een blik tik hoor...ik spaarde ze op kleur zeg maar in ons vorige huis.....we hadden een oranje illy espresso apparaat dus alles was oranje getint in de keuken...heel zonnig en leuk.....ni staan ze op de kast in de logeer kamer ook leuk toch !!...liefs fijne zondag x !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, ja...ik herken wel een paar oude blikken van vroeger...leuk hoor!
    Fijne Zondag.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och jee, die blikkentic hebben wij ook gehad. Ik zeg gehad omdat ik ze bijna allemaal verkocht heb. Wij liepen echt alles af, en hadden overal blikken staan in huis. Ik heb er nog wel een aantal maar als ik ze op MP zet dan wil de verkoop toch niet meer zo als toen. Maar ik weet dus precies wat je bedoelt bij het zien van een blik dat je nog niet had.

    Leuk hoor
    Fijne zondag
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk....zo'n verzameling! Ik heb er ook een aantal die in gebruik zijn: sommigen in de kast met suiker o.i.d er in en sommigen te kijk in de keuken. Moeilijk om er afstand van te doen maar vlg. week ga ik toch een aantal verkopen op een brocantemarkt.

    Fijn weekend en geniet maar veel van dat kleine kereltje!
    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha een bliktik Pietrik. Dat klinkt wel leuk. Dat heb ik "gelukkig" niet. Al zie ik wel een paar leuke bij jou hoor. Maar oh wat kun je dan blij zijn he als je iets vind wat je nog niet hebt, dan gaat je hart echt even sneller kloppen. Ik vond het leuk om te zien. Misschien heeft Ger nog wel een paar mooie voor je. Fijne zondag. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk die blikkenvezameling! Gelukkig heb je ze niet weg hoeven doen zodat je ze nog eens kunt wisselen. Ik heb er ook een paar en gebruik ze ook. dat is toch het leukst.
    Fijn dat het met je zoon goed gaat.
    Een mooie zondag!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie blikkenverzameling is dit zeg, leuk om al die bekende blikken uit mijn oma's kast bij jou terug te zien!!!
    Leuk dat je er ook wel wat gebruikt.
    Handig hé om de kleerhangers te gebruiken voor tape!!!

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi hi leuk die bliktik van jou. Je hebt al een hele verzameling zo te horen. Die van DE hadden we vroeger thuis ook staan. Leuk om ook echt te gebruiken voor de koffie.
    Fijn te horen dat het goed gaat met je zoontje. Wat gaat de tijd toch snel. Een half jaar alweer!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, blikkentik. Leuk woord. Ik heb het onder controle, zeg maar. Omdat ik soms niet meer weet waar ik het moet zetten, kan ik er beter langslopen. Maar als mijn hart echt een sprongetje maakt bij een mooi oud blik, ga ik ook door de knieën, hoor.
    Al jouw DE-blikken heb ik ook staan, sommige ook echt met koffie erin, zoals bij jou. Laatst kocht ik er nog een groot DE-blik bij van die zelfde serie: een vierkante. Nog nooit eerder gezien. Tja, dan ga ik dus door m'n knieën...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt wel een mooie collectie. Zelf heb ik een paar blikken. Maar ik heb niet zo'n grote keuken dus wegens plaatsgebrek gaan er meer niet lukken.
    Nog een fijne zondag.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi, these tins are simply magnificent!
    I can't read your language but hopefully can admire these beautiful little objects, Many thanks
    Ciao Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat je zoontje alweer een half jaar is! Het gaat zeker snel (met ons dus ook).
    Leuk hoor je blikkenverzameling, je kan ze ook nog stapelen :-).
    Lieve groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. What a pretty collection of tins! And I love your ribbons on the hangers-so fun :)
    Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zie verschillende blikken die voor mij heel herkenbaar zijn zo van, ooh ja die ken ik nog van vroeger. Leuk om te zien en leuk dat je er weer een tegenkwam bij de kringloop, blij ben je dan he?

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja ja, een blikkentik haha! Wel erg leuk natuurlijk! Ben benieuwd wat voor aankopen je hebt gedaan pietrik! Naar welke kringloop ga jij altijd?

    Liefs Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over het algemeen Dokkum en Leeuwarden. Deed voorheen heel Friesland aan, maar sinds ik moeder ben, is dat wat lastig ;)

      Verwijderen
  20. Wat leuk dat je het blik van je oma ook gebruikt voor de knopen. Ik heb zo'n hele grote bus of blik van Douwe Egberts, vond het niet mooi of speciaal maar mijn schoonmoeder gebruikte het altijd voor zilverpoets en dat soort zaken en nu gebruik ik hem voor schoenpoetsspullen. Verder geen blikkentik :-) Maar jij hebt een paar mooie exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuke verzameling! Ik zag al een paar bekende blikken voorbij komen. Mijn oma had er vroeger ook verschillende staan! Leuk!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige verzameling blikken.....
    Fijne week en liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat gaat de tijd snel, alweer een half jaar! Fijn dat het goed met hem gaat. Wat een leuke verzameling blikken.

    Fijne nieuwe week!

    Liefs,
    Yet

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Blikkentik, ik moet er wel even om lachen.
    Ja wat zijn ze mooi he al die oude blikjes.
    Ja een keuze maken en uitzoeken is dan niet makkelijk:)
    O is je mannetje al weer een half jaar, ja inderdaad de tijd vliegt.
    Fijne avond.
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn moeder spaarde eerder ook blikken, zie ook een paar bekende voorbij komen. Leuk! Liefs, Rutha

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hahah geweldig je blikkentik!
    Is je zoontje alweer een half jaar?!! Time flies....Heerlijk genieten van jullie vrolijke ventje!
    liefs, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen