vrijdag 8 november 2013

sneupen: ik sneup, jij sneupt, wij sneupen, gesneupt

Ik kreeg nogal wat reacties op het woord 'sneupen' , me er niet van bewust dat we dit woord niet in heel Nederland gebruiken. In de Dikke van Dale kon ik het woord niet vinden...Op wikipedia staat dat het woord een Frisisme is en het volgende betekent:

snuffelen, m.n. in winkels

In het Vlaams woordenboek staat het volgende:

sneupen (ww sneupte, gesneupt): Snuffelen zoeken op rommelmarkten, in het biezonder in oude boekenwinkels. Bij de oorsprong wordt getwijfeld aan Antwerpen, Brabant, Friesland en Scandinavië.

Weet niet zeker of de andere Noordelijke provincies dit woord ook gebruiken, las op internet dat Brabant het woord snubben gebruikt.

Dan weten we dat ook weer ;)

Inmiddels is mijn to-do lijstje afgewerkt, wat een lekker gevoel! Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland met het weer staat, maar hier bij ons in Friesland schijnt al twee dagen de zon. Nadat ik vanochtend de ramen heb gelapt, kon die dan ook weer bij ons naar binnen schijnen, ha ha! Ik vind het altijd wel mooi om te zien hoe het licht op mijn spullen valt....


In de woonkamer...
 

 
Op mijn nieuwe wekkertjes...



In de hal...


Door de open trap...
 


 
Kreeg deze laarsjes laatst van mijn zusje, zijn ze niet schattig?
 

 
 
Fijn weekend!
 

Groetjes, Pietrik



23 opmerkingen:

  1. Heerlijk die zon! Geeft direct altijd energie.
    Mooi sfeerhoekje met de luiken en je paspop.

    Lief van je zus die laarsjes........maarre.....heb je dan zulke kleine voetjes...?
    ;)

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het woord sneupen kende ik wel, al gebruik ik het zelf eigenlijk nooit. Ik vroeg mij ook al af of jij die leuke laarsjes zelf wel zou passen ;-).

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Owww kijk ze nou staan die laarsjes zo schattig !!!...fijn weekend....liefs van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kende het woord sneupen ook niet, toch weer wat wijzer geworden. Hier in het zuidwesten heb ik de zon niet veel gezien, af en toe probeerde ze het wel! Het is wel zo dat ALS de zon even doorbreekt, grijp ik ook naar mijn camera om even wat plaatjes te schieten, we hebben gewoon licht nodig! Het is bij jou goed gelukt!
    Lieve groetjes en een fijn weekend, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is zeker een mooie lichtinval... ik hou van die natuurlijke matrialen waarmee je gestyled hebt. Die houten kandelaars of is het steen... de dadeltak, de linnen lampenkap heel mooi. De sleutel en de oude wekkertjes... een prachtig geheel. Ik zeg pinnen

    liefs Sanne en een heeeeeel fijn weekend voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha grappig het leek net een lampenkap maar toen ik ging pinnen zag ik.. he een paspop haha... als lampenkap was die ook mooi geweest XD

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in het zuiden regent het al 2 dagen non stop :-(
    Geniet van de zon bij jou!!

    Fijn weekend
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het woord sneupen kende ik echt niet, kom dat ook oorspronkelijk uit het westen. Ik ben trouwens helemaal verliefd op je prachtige "paspop"! Wat een mooie!
    Fijn weekend.
    Groetjes Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou weet ik ook wat het woord sneupen betekend....
    ik vind je paspop heel mooi....
    Zon?? Hier in het zuiden valt het met bakken uit de lucht...
    Leuke sfeer plaatjes.

    Fijn Weekend,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke plaatjes met de zon door/in je huis.
    Echt genieten.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat je lijstje is afgewerkt en niets zo mooi als blinkende ramen in het zonlicht (inmiddels is het natuurlijk donker, maar valt er hier ook nog eens heel veel regen...) Wat een schattige laarsjes!

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het woord kende ik niet, maar had wel een idee wat je ermee bedoelde.
    Maar fijn dat je alles hebt kunnen afwerken en maandag geschoond en wel aan het werk kunt. Lijkt me een heerlijk gevoel.
    Vandaag hadden wij ook een mooi weer dag, is toch wel heerlijk!
    En die laarsjes voor je kleine manneke zijn toch prachtig!

    Mooi weekend en liefs,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig dat we in zo'n klein landje ook echt een eigen taal hebben..ik had gesnopen wat sneupen betekend!!
    Fijn weekend. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellige post weer, prachtig die zon in je interieur! Bij ons schijnt ook de zon, het is vandaag echt een mooie dag om er op uit te gaan, en dat ga ik doen!! Fijn weekend, lieve-groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja hoor ik ken het woord sneupen ook, heerlijk om te doen:) Wat zijn de laarsjes leuk!!
    Hier schijnt de zon ook al een paar dagen en vandaag ook gelukkig, zelfs een blauwe lucht heerlijk!

    fijn weekend,
    lieve groet Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou ik heb het gesneupt hoor hi hi. Heerlijk he dat zonnetje in huis. Op dit moment schijnt hier ook de zon maar komt niet verder dan mijn voortuintje. Heerlijk dat je je lijstje hebt afgewerkt.
    Ik wens je een fijn weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk, even meegenieten met al die kiekjes. Hier in Drenthe is het woord wel bekend hoor. Dat denk ik tenminste. Toen ik je post las heb ik er geen moment bij stilgestaan wat dat woord zou kunnen betekenen. Dat wist ik gewoon. Eigenlijk best een leuk woord.
    Fijn weekend, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Altijd heerlijk, de zon vangen in je huis! Lang niet meer gezien, die zon. Maar vanmorgen scheen hij weer eens volop. Heerlijk!!!
    Fijn weekend.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi hi het woord sneupen was mij niet opgevallen! Want voor mij (als Fries) is het een heel gewoon woord! Dus ik weet precies wat je ermee bedoelt. Ik heb vanochtend even lekker gesneupt bij de Carolina Hoeve in Beetsterzwaag!
    Heerlijk zoals het zonnetje lekker op je mooie spulletjes schijnt.
    Fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gek is dat he, ik zou het ook niet direct herkennen als Fries, een heel gewoon woord voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. sneupen wordt ook gezegd in Drenthe, en in Zuid-Holland is het snubbiken.
    Waar een klein landje al niet groot in kan zijn (lol).
    Wat een leuk blog heb je overigens, kwam er via-via toevallig op terecht, maar ga je zeker volgen!
    Anja
    www.paarsedraad.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik ken het woord sneup niet maar maakte er als Brabander sneupt van in Webfeud en zocht het op. Vandaar dat ik je blog zag

    BeantwoordenVerwijderen